Puerto Madryn, Buenos Aires en Uruguay - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu Puerto Madryn, Buenos Aires en Uruguay - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu

Puerto Madryn, Buenos Aires en Uruguay

Door: Annelies Zijlstra

Blijf op de hoogte en volg Annelies

02 Juni 2014 | Uruguay, Montevideo

Weer een stuk langer geleden dan voorgenomen sinds mijn laatste update. Gelukkig betekent dit wel dat ik het goed naar mijn zin heb en dus te weinig tijd heb (/maak) voor mijn blog. Maar bij deze! Aangezien het een erg lange post wordt wanneer ik alles in een keer plaats, zal ik nu iets over de eerste twee weken plaatsen en binnen niet al te lange tijd (hopelijk ;) ) de rest!

Puerto Madryn was erg uitgestorven op het moment dat ik er was, doordat ik net tussen het seizoen van de orka´s en het seizoen van de walvissen in zat. De reden dat ik naar Puerto Madryn was gegaan was om te snorkelen met zeeleeuwen! Daar aangekomen bleek echter dat je met minimaal twee personen moest zijn en de eerstvolgende keer dat iemand anders zich had aangemeld was vier dagen later. Drie dagen wachten dus.. De eerste dag in Puerto Madryn was erg leuk, een excursie naar Porto Ninfas, waar je tot op drie meter afstand van zeeolifanten kunt komen! Dat was eigenlijk alles wat er te doen was in Puerto Madryn op dat moment. De andere twee dagen heb ik me vermaakt met een strandwandeling, succesloos op zoek naar walvissen en ronddwalen door een lege stad. Echter was het het meer dan waard, want het snorkelen met zeeleeuwen was geweldig! Puerto Madryn is één van de weinige plaatsen waar je in het wild kan snorkelen met zeeleeuwen. Met een groep van ongeveer tien mensen gingen we het water in en binnen een minuut zwemmen ze al op nog geen 3 meter afstand van je. Wanneer je wat langer in het water ligt en bepaalde bewegingen maakt met je flippers, komen ze echt onder je door zwemmen en zelfs op je ¨klimmen¨. Ze proberen dan met hun bek te ontdekken wat je bent! Je kan ze dus ook echt aanraken en zij raken jou ook aan. Heel gaaf om mee te maken!

Die middag ben ik meteen doorgegaan met de bus naar Buenos Aires, waar ik naar het Milhouse hostel ben gegaan. Dit hostel staat bekend als het party hostel van Buenos Aires en ik kan je vertellen: dat is het zeker! Maar na ongeveer een maand alleen maar in de natuur rondtrekken was dit een erg fijne afwisseling! Uiteindelijk ben ik hier acht nachten gebleven (ipv vier) en heb ik naast het stappen ook nog wat van de stad zelf kunnen zien.

De eerste dag ben ik wat rond gaan lopen in de buurt van het hostel en eigenlijk vanaf dat moment vond ik Buenos Aires al een topstad!
Elke zondag is er in de buurt van het hostel een enorm grote antiekmarkt te vinden waar ik wat over ben gaan rondstruinen. Erg veel leuke spullen zijn daar te vinden, helaas wordt ik belemmerd door de ruimte in mijn backpack en heb ik te weinig plaats voor veel souverniertjes. Misschien maar beter ook ;). Ook waren er verschillende dansoptredens te zien op straat. Tussen de marktkraampjes door waren er op verschillende plekken tango optredens te zien en op Plaza de Mayo was er een hele middag gewijd aan Paraguay en waren er dus veel verschillende Paraguayaanse dansen te zien.

De volgende dag een biketour gedaan door het zuidelijke deel van Buenos Aires. Deze gaat door vier verschillende wijken waardoor je meteen een goede indruk krijgt van de stad. ´s Avonds met een groepje jongens die ik bij het ontbijt had leren kennen naar ¨La Bomba de Tiempo¨ geweest, een onwijs gave drumshow wat een mustsee in Buenos Aires is geworden.

De dag erna een Cook en Booz in het hostel gedaan, waarbij je zelf empanadas ging maken. Empanada is één van de snacks van Argentinie en is bladerdeeg gevuld met iets (meestal vlees). Het was meer een workshop deeg dichtvouwen, want zowel de vulling als het deeg was al voorbereid, maar het was erg leuk en gezellig om te doen. Daarnaast hadden ze ook mate, het drankje van Argentinie. Het is een soort van thee, maar dan erg bitter. Op straat zie je bijna iedereen rondlopen met een mate beker en een thermoskan. Erg onhandig lijkt me, maar het drinken van de mate is een sociale gewoonte hier en iedereen doet het overal.

De avond erna mijn eerste tangoles in Argentinie gevolgd samen met twee Amerikaanse meisjes van mijn dormroom. Het was in een typisch argentijnse tent met veel locals. De les zelf was niet de typische toeristiche les waarin je een paar pasjes leert, maar ging vooral over het gevoel achter tango. Na de les zijn we de rest van de avond daar blijven hangen om met de locals te praten, wijntjes te drinken en nog wat meer tango te dansen, een erg geslaagde avond!

Om toch ook nog wat meer van de stad te zien hebben we de volgende dag ook de biketour door het noorden van Buenos Aires gedaan. Weer een erg leuke en interessante fietstocht met onder andere een bezoek aan de cementary. Dit keer 's avonds naar Tango Complejo geweest, de toeristische manier om in aanraking te komen met tango. Hierbij hadden we eerst een tangoles van een uur, waarbij we dit keer wel pasjes aangeleerd kregen en vervolgens een driegangendiner tijdens een enorm mooie tangoshow!

Na vrijdag met de amerikaanse meiden een dagje door te hebben gebracht in de wijk Boca, souverniertjes te hebben gekocht en argentijns te hebben gedanst met een paar locals, zijn we 's avonds, na een erg lekker steakdiner, naar een "secret bar" gegaan. Deze bar was gevestigd in de kelder van een bloemen/wijn winkel. Een grote koelkastdeur in de winkel was de entree naar de cocktailbar. Een erg leuk idee! Helaas was de bar zelf wat minder leuk en besloten we na een cocktail lekker terug naar het hostel te gaan.

Het weekend lekker rustig aan gedaan overdag en vooral 's avonds veel op stap geweest. Maandag was alweer mijn laatste dag in Buenos Aires, 's avonds zou ik vertrekken richting Uruguay. Overdag nog een poging gedaan om naar het ecological park te gaan (dat stond al een tijdje op de planning), maar dat was helaas dicht op maandag. Ter vervanging zijn we maar naar een bootmuseum gegaan, waarvan tijdens de biketour werd gezegd "Als je je een uur wilt vervelen in Buenos Aires, dan moet je naar het bootmuseum gaan". Daar was niet veel van gelogen, haha. Voor mijn vertrek nog de verjaardag van één van de jongens gevierd en daarna gedag gezegd tegen iedereen.

Van Buenos Aires kan je in een uurtje met de boot naar Colonia del Sacramento in Uruguay. Colonia is een erg leuk en bijzonder stadje om doorheen te lopen. De strijd tussen de Portugezen en Spanjaarden is hier nog goed terug te zien in de verschillende bouwstijlen in het centrum van de stad. Hier ben ik twee dagen gebleven om op mijn gemak alles te bekijken en bij te komen van de week in Buenos Aires.
Donderdagmiddag de bus gepakt naar Montevideo, de rit duurde maar drie uur, maar met de verwarming op minstens dertig graden, was dit toch een van mijn mindere busritjes in Zuid-Amerika en ik heb er al veel lange ritten opzitten..

Vrijdagochtend meteen een citytour door Montevideo gedaan samen met een erg gezellig zwitsers meisje, Romina, van mijn dormroom. Na de citytour weer de jongens van Buenos Aires ontmoet en met hun kaartjes voor de voetbalwedstrijd Uruguay - Noord Ierland geregeld voor die avond. Vergezeld met een paar diehard Northern Ireland fans naar de wedstrijd gegaan en erg genoten van de wedstrijd (en de strakke shirtjes van het team van Uruguay;) ).

Zondagochtend met Romina en de jongens naar een grote antiekmarkt geweest in de buurt. Daarna hebben we fietsen gehuurd en zijn we eerst gaan lunchen bij Mercado del Puerto, een markt gevuld met Asados (een soort van bbq restaurants). Na een goede vleeslunch zijn we vervolgens langs het strand van Montevideo gefietst, waar we nog heerlijk in de zon hebben gezeten en de zon onder hebben zien gaan. De dag zijn we geeindigd in het casino van Montevideo, waar ik weliswaar met meer geld weg ging dan binnen kwam:).

Aangezien alle andere stadjes in Uruguay op het moment redelijke spookstadjes bleken te zijn, besloot ik om, in plaats van alleen deze lege stadjes te bezoeken, samen met Romina en de jongens de volgende dag weer terug te gaan naar Buenos Aires om daar nog een paar dagen samen met hun door te brengen. Vanuit daar ben ik naar Puerto Iguazu gegaan, vervolgens naar Cordoba en momenteel zit ik in Mendoza. Hierover zal ik binnenkort meer posten!

Muchos besos por todos!

• 23 Juni 2014 - 21:08

Monica Woldimga:

Wat een mooi avontuur, geniet er maar van!

• 24 Juni 2014 - 08:16

Marijke:

Lieve An,
    Ook al hebben we dan regelmatig contact via de app, deze verhalen ken ik toch niet allemaal!
    Wat een belevenissen!Wat maak je makkelijk contact en leer je een hoop mensen kennen!
    Heerlijk en ik kan me voorstellen dat het je dan soms moeite kost om rustig te zitten en je verhaal op papier te zetten.
    Maar het plezier en genieten komt duidelijk naar boven en dat is erg fijn om te zien!
    Nou meis, over een kleine twee weken zien we elkaar en kan ik echt een stukje meebeleven, ik heb er zin in!!!!
    Liefs. Mama

• 25 Juni 2014 - 15:21

Miriam:

Heel leuk weer om te lezen!! Precies wat mama zegt, ook al krijgen we al veel van je mee, je beschrijft toch weer wat dingetjes die ik nog niet had gehoord, cool!! Ben benieuwd naar je volgende verhalen. Hoe beleef je het WK? Nog andere Nederlanders tegengekomen (met die wedstrijden moet je ze toch duidelijk herkenning, niet?!)

Kusjes!!

• 29 Juni 2014 - 17:42

Jacqueline:

Lieve An,
    Wat heerlijk om je verhaal te lezen,vooral over de zeeleeuwen. Tom en ik hebben nl op de Galopagos met ze gezwommen een hele bijzondere ervaring. Zo te lezen heb je het dik naar je zin.Geniet lekker en liefs van ons.