Buenos Aires, Iguazu Falls, Cordoba en Mendoza - Reisverslag uit Puno, Peru van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu Buenos Aires, Iguazu Falls, Cordoba en Mendoza - Reisverslag uit Puno, Peru van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, Iguazu Falls, Cordoba en Mendoza

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

10 Juli 2014 | Peru, Puno

Tijd voor het vervolg. Weer terug in Buenos Aires voor 6 nachten, dit keer echter niet in het Milhouse hostel, maar in een wat rustiger hostel. Deze dagen hebben we vooral doorgebracht in de wijk Palermo, een erg gezellige wijk met veel leuke winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Ook Cheyanne, een van de Amerikaanse meisjes die ik eerder in BA had ontmoet, was weer teruggekomen naar Buenos Aires en met zijn zessen zijn we de derde avond naar voetbalwedstrijd Argentinie - Trinidad gegaan (ik begin een echte voetbalfan te worden). Gekleed in een argentijns voetbalshirt (die ik helaas zondag weer aan kan..) hebben we 90 minuten lang tussen de argentijnse voetbalsupporters van de wedstrijd en de sfeer genoten.

Ook hebben we een dagje Tigre bezocht, een erg groen stadje in de buurt van BA. Tigre is een eiland omgeven door rivieren en dus was het logisch om een boottour te maken. We waren ongeveer de enige op de boot en hebben 1,5 uur genoten van de groene omgeving. Een erg ontspannen dagje. De laatste dag in BA hebben we afgesloten met een 8-gangendiner (doe maar luxe!) en natuurlijk nog een avondje stappen!

De volgende dag heb ik samen met de jongens de bus gepakt naar Puerto Iguazu om de Iguazu Falls te gaan bekijken. Daar aangekomen bleek de Argentijnse kant (blijkbaar de mooiste kant) echter dicht te zijn, vanwege overstromingen. Tijd voor een ander plan dus.. Na eerst lekker geluncht te hebben besloten we dan maar maar Guira Oga te gaan, een opvang en revalidatie centrum voor dieren waar je een rondleiding kunt krijgen. Na een rondleiding van ongeveer een uur in het Spaans te hebben gehad, zijn we naar de ijsbar (die toevallig ;) aan de overkant was) gegaan. Hiervoor betaal je ongeveer 15 euro voor 30 minuten in de ijsbar. Klinkt redelijk prijzig, maar er was een open bar en aangezien we maar met een stuk of 8 mensen in de ijsbar stonden hebben we daar natuurlijk goed gebruik van gemaakt ;). Daarnaast was de ijsbar zelf ook een erg leuke ervaring, alles is van ijs, zelfs de glazen waaruit je drinkt! Na buiten weer opgewarmt te zijn besloten we nog naar ¨the bottled house¨ (het huis van flessen) te lopen, maar dit was echter net zo oninteressant als dat het klinkt..

De volgende dag hoorde we dat de braziliaanse kant van de Iguazu Falls wel al die tijd open is gebleven (voor het grootste deel) en dus hebben we de bus naar Brazilie gepakt. In plaats van mooie blauwe watervallen tussen de rotsen, kwamen we aan bij enorme hoeveelheden bruin water (30x meer dan normaal!) die alle rotsen overspoelde. Een heel ander plaatje dan normaal, maar niet minder indrukwekkend! De volgende dag afscheid genomen van de jongens en de bus gepakt naar Cordoba.

Natuurlijk heb ik in Cordoba de standaard citytour gedaan, wat musea bezocht, kerken bezocht, rondgelopen door het centrum, de mercado artesenal bezocht en veel voetbal gekeken. Echter is het hoogtepunt dat ik in Cordoba ben wezen skydiven!! Na twintig minuten in een vliegtuigje naar 3000 meter hoogte te zijn gevlogen, werd ik vastgegespt aan mijn instructeur. Vervolgens wordt de deur van het vliegtuig open gedaan en moet je in de deuropening gaan zitten met je benen naar buiten. Dat moment was wel eventjes slikken, maar voordat je het weet is dit moment voorbij en zit je in de vrije val, onwijs gaaf!! Op het moment dat de parachute uit gaat heb je nog tijd om echt van het uitzicht op de bergen en Cordoba te genieten. Geweldige ervaring!!

Na Cordoba heb ik de bus gepakt naar Mendoza. Hier had ik afgesproken met Tina, een duits meisje dat ik eerder in Bariloche had ontmoet en die na Bariloche meteen naar Mendoza was gegaan om daar twee maanden te werken. Erg veel gelachen met haar en een erg gezellige tijd gehad, het is niet voor niets dat ik uiteindelijk twee weken in Mendoza ben gebleven in plaats van de geplande vier dagen.
Mendoza staat bekend om de wijn en de enorme hoeveelheid wijnmakerijen in de omgeving. We hebben dan ook twee keer een ¨Wine and Bike tour¨ gedaan. Erg leuk om op de fiets van de ene wijnmakerij naar de andere te gaan!
Naast wijn drinken hebben we ook veel voetbal gekeken, de nederlandse, duitse en natuurlijk argentijnse wedstrijden. Daarnaast zijn we naar Aconcagua geweest, de hoogste berg buiten azie, hebben we veel sightseeing in Mendoza zelf gedaan, een bezoekje gebracht aan de boerderij van een argentijnse vriendin van Tina en op mijn laatste dag een heerlijke Asado (typisch argentijnse bbq) in de bergen gehad. Twee erg leuke, ontspannen weken en ik had er nog wel langer kunnen blijven! Echter werd het tijd om richting Peru te gaan om mijn ouders te zien! Dus afscheid genomen en de bus gepakt naar Santiago, Chili.

Santiago was meer een tussenstop, aangezien ik er een paar maanden geleden al was geweest om het te bezichtigen. Bij het verlaten van de bus was ik een erg aardig zwitsers meisje tegengekomen waarmee ik had afgesproken diezelfde avond gezellig wat te gaan eten. Samen met haar en nog een dormgenootje in een heerlijk lokaal restaurant gegeten en uiteindelijk beland in een karaoke bar met heerlijke cocktails (die gelukkig niet sterk genoeg waren om me op het podium te krijgen).
De volgende dag rustig rondgeslenterd door Santiago en ´s avonds Chorrillana gegeten, patat met beef, ui, gebakken ei en extra veel jus eroverheen, een lokaal gerecht, niet een van de gezondste maaltijden, maar erg lekker!!

Vanuit Santiago heb ik de bus gepakt naar La Serena, de op één na oudste stad van Chili. Daar heb ik met twee meiden de Japanse tuinen bezocht, door het centrum gelopen, een heerlijk dagmenu gegeten, op de publieke piano in het park gespeeld en ´s avonds sterren wezen kijken in het Mamalluca Observatory. Deze omgeving staat bekend als één van de beste plekken om sterren, planeten en de melkweg te bekijken, erg mooi! De volgende dag nog over het strand wezen lopen en vervolgens alweer de bus gepakt naar Iquique.

Iquique ligt ook aan de kust en naast de Atacama woestijn, lekker om weer echt goede temperaturen en zon te hebben! De eerste dag hier natuurlijk Nederland-Costa Rica gekeken en voor de volgende dag een tour naar twee verlaten saltpetermijnen en Pica, een oase in het midden van de woestijn, geboekt. In de oase nog heerlijk aan een tropisch zwembad gelegen bij dertig graden, wat was dat genieten! De gehele tour was erg leuk! Het enige minpuntje was dat de tour in het spaans was en iedereen die mee was ook alleen maar spaans sprak. Dat deed me wel even beseffen dat mijn niveau spaans nog redelijk aan de lage kant is als het niet over de weg vragen of eten bestellen gaat..

Mijn ouders zijn nu met een tour mee naar de Colca Cañon en zullen vanavond in Puno aankomen, waar ik als verrassing op ze zit te wachten! Erg veel zin om ze weer te zien en twee weken met hun te reizen!!

  • 10 Juli 2014 - 20:05

    Miriam:

    Wat schrijf je toch leuk! Veel van de verhalen ken ik al, maar het is zeker niet vervelend om ze nog een keer te lezen:) Heel veel plezier met papa en mama!! Geniet ervan, hele dikke kus

  • 10 Juli 2014 - 21:47

    Marlou:

    Oh jaaaaa, natuurlijk het wordt een verrassing voor ze!!! Geweldig!! Have fun, leuke verhalen :) enjoy!!!!

  • 11 Juli 2014 - 05:18

    Marijke:

    Lieve An,
    Inderdaad wat een verrassing, nietsvermoedend in ons eerste café in Puno en wie staat er ineens voor ons neus? Toch even heel veel emoties met wat traantjes en daarna heerlijk kletsen en borrelen en eten! Morgen verder met een vakantie die nu alleen maar nog bijzonderder wordt!!
    Mama

  • 11 Juli 2014 - 09:28

    Oma Zijlstra:

    Lieve An,
    Wat een verrassing.de tranen schoten in mijn ogen.
    Je beleeft heel wat en met veel plezier lees ik
    het wel een paar keer.Zaterdag ga ik met Peter
    naar s,Gravendeel.Rosalie is er ook en ik verlang
    er naar om haar te zien.Heb je die foto gezien in
    de box met die draaiende mobiel, om te stelen
    zo lief.Hartelijke groeten aan Nico en Marijkeen
    groetjes Oma,

  • 14 Juli 2014 - 09:05

    Hanniezijlstra:

    Lieve Annelies,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Wat
    leuk dat je het met Nico en Marijke kan vieren.Peter
    en ik zijn zaterdag als afgevaardigde naar s,Gravendeel
    geweest.Het was gezellig,de terugweg was minder leuk,
    we moestenongeveer 30 kilometer omrijden.We gingen
    om 20.45uur weg en na nog een omrijding over Heemskerk
    was ik om 23.20 uur thiuis.Het was erg donker wat ik niet zo
    plezierig vond rijden en Peter belde op of ik goed aangekomen
    was. Wat lief hè, dat hij zo bezorgd was.
    Een dikke verjaardagskus. Van Oma en degroeten ook
    voor Nico en Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 14604

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 27 Oktober 2014

Spaanse les, vrijwilligerswerk en backpacken

Landen bezocht: