Peru met mijn ouders, Cochabamba en Sucre - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu Peru met mijn ouders, Cochabamba en Sucre - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu

Peru met mijn ouders, Cochabamba en Sucre

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

16 September 2014 | Bolivia, La Paz

Alweer veel te lang geleden dat ik heb geschreven, daarom zal ik jullie niet vervelen met een dagelijkse beschrijving maar een samenvatting van wat ik allemaal heb gedaan en meegemaakt.

De dag dat pap en mam aankwamen had ik nog een tour naar incaruines in de buurt van Puno gepland. Volgens de planning zou ik rond 5 uur/half 6 weer terug zijn in Puno en zou ik dus rond 6 uur pap en mam in hun hotel kunnen verrassen. Echter had ik even niet gedacht aan het feit dat ik in Peru zat en alles hier dus via een Peruaanse planning gaat. Een uur later (rond half 7) kwam ik dus pas aan in Puno en zaten pap en mam al lekker aan de borrel in een cafeetje. Gelukkig met wifi en kon ik er wel achter komen waar. Met een klein vermoeden van mam (Waarom zou ik vragen hoe hun cafeetje heet?) heb ik ze toch nog kunnen verrassen met het feit dat ik al in Puno was en de tour naar het Titicacameer ook samen met hun ging doen. Wat fijn om ze weer te zien!

Met zijn drieen dus begonnen aan de Titicacameer tour, een erg toeristische tour die de drijvende eilanden bezoekt en de eilanden Amantani en Taquille. De drijvende eilanden zijn geheel gemaakt van riet en worden op hun plaats gehouden door vier palen. Op het eiland kregen we een uitleg over het ontstaan er van en hoe ze daar leefden. Erg leuk om zo een eiland te bezoeken! Daarna gingen we door naar Amantani waar we opgewacht werden door een familie bij wie we die nacht zouden verblijven. Het was nog een hele klim naar hun huis, maar we hebben het alledrie gehaald. Een erg vriendelijke familie, maar duidelijk te merken dat alles daar erg op het toerisme is gericht en het helemaal niet zo primitief is als ze doen voorkomen. Aan het eind van de middag nog een wandeling gemaakt naar de top van de berg, die ligt op 4150 meter hoogte, dus redelijk vermoeiend om die klim te maken. Vooral als je halverwege nog aangevallen wordt door een koe en het daardoor op een rennen moet zetten (ik heb haar eruit gerend en het overleefd :D). Op de top van de berg een erg mooie zonsondergang gezien met een prachtig uitzicht over het Titicacameer. De volgende ochtend alweer door naar Taquilla, waar we weer een mooie wandeling over het eiland hebben gemaakt en lekker hebben geluncht. Daarna weer terug met de boot naar Puno, waar we op tijd aankwamen om Nederland-Brazilie nog te kunnen kijken. ´s Avonds heb ik de nachtbus naar Cusco gepakt, waar pap en mam de volgende avond aan zouden komen.

Wat lekker om weer even terug te zijn in Cusco, een heerlijke stad. Samen met pap en mam weer naar een paar van mijn lievelingsrestaurantjes gegaan, de San Pedro markt met alle koeienkoppen, varkenssnuiten en gepelde kikkers bezocht, naar de Mercado Artesenal gegaan om souveniertjes te kopen, laten zien waar mijn school zat en gewoon heerlijk rond gestruind door de stad. Op de dagen dat zij iets op de planning hadden heb ik lekker in het zonnetje op Plaza de Armas gezeten, mijn boekje gelezen en met de locals gepraat, een heerlijke week samen met mijn ouders terug in Cusco.

Na Cusco zijn we samen nog naar Puerto Maldonado gegaan waar een vijfdaagse jungle tour op het programma stond. Na te zijn opgehaald van het vliegveld en een korte citytour te hebben gehad stond er een boottocht van ruim twee uur over de Madre de Dios op de planning om onze lodge in de jungle te bereiken. Erg indrukwekkend wat een oneindigheid aan amazone je dan al ziet, en wat je ziet is nog maar een miniscuul deel van het geheel! s Middags gingen we meteen naar Cocha Caimaan, een moeras op een half uurtje lopen waar veel kaaimannen te zien zijn. Omdat het personeel de kaaimannen eens in de zoveel tijd voert, komen ze naar de toeristen toegezommen, waardoor je ze duidelijker kan zien. s Avonds nog een nachttocht over de rivier gedaan om sterren te kijken (wat enorm mooi!) en nog meer kaaimannen te spotten.

De andere dagen stonden er twee lange wandelingen op het programma, waarbij we (nog meer) kaaimannen, schildpadden, aapjes, papegaaien, een tucan, een kop van een anaconda, een vogelspin , enorme bomen en prachtige uitzichten hebben gezien. De gids wist ook erg veel en leuk te vertellen over de verschillende soorten planten en bomen en wat voor medicinale werking ze op welke manier konden hebben. Naast de wandelingen hebben we ook nog Isla de mono (het apeneiland) bezocht en zijn we gaan vissen. Op Isla de mono leven apen die gered zijn van de zwarte markt en weer uitgezet zijn. Ze zijn erg gewend aan mensen en klimmen dan ook regelmatig op je schouders, al helemaal wanneer je een banaan in je hand hebt :).
Het vissen was zonder succes, maar het was erg ontspannen om lekker op de rivier te dobberen.
Vijf heerlijke dagen gehad in de jungle en een erg mooie afsluiter voor de twee weken met mijn ouders!
Door een gecancelde vlucht was het afscheid al op het vliegveld van Puerto Maldonado, waar ik nog een extra nachtje moest blijven en pap en mam met een andere vlucht mee konden om hun aansluiting in Lima te halen.

Na een dag later weer in Cusco aangekomen te zijn ben ik daar nog een nachtje gebleven om vervolgens de bus te pakken naar Cochabamba in Bolivia. Inmiddels had Mir gehoord dat ze is aangenomen bij Emirates en dus mij op kon zoeken in Bolivia :D! Hierdoor had ik besloten om eerst een weekje in Cochabamba te relaxen en vervolgens nog twee weken spaanse lessen in Sucre te nemen om vervolgens samen met Mir alles in Bolivia te kunnen bezichtigen.
Na een lange busreis van Cusco naar Cochabamba, met een grensovergang waarbij ik minstens drie uur in de rij heb gestaan en een tussenstop in La Paz van 6 uur, kwam ik aan in dertig graden in een heerlijk hostel met grote tuin en hangmatten. Een goede plek om niks te doen, te lezen en in de zon te liggen! Dit heb ik 6 dagen weten vol te houden (met natuurlijk ook een bezoekje aan cochabamba, waar de op een na grootste Cristo Blanco te vinden is) voordat ik verder ging (moest) naar Sucre.

Sucre is een coloniale stad, erg mooi en rustgevend! Het heeft een erg mooi centraal plein omgeven door prachtige witte gebouwen. Een goede plek om twee weken spaans te leren. Mijn spaanse lessen begon ik samen met een duitse jongen. We kregen een erg gezellige spaanse lerares de eerste drie dagen, vanaf donderdag kregen we echter een leraar die zo langzaam was dat zelfs het bord uitvegen bijna tien minuten duurde! Daarom had ik besloten de tweede week priveles te nemen zodat ik weer terug kon naar mijn eerste lerares. De twee weken extra spaans hebben erg geholpen, vooral het verstaan gaat nu een stuk beter!

De eerste week in Sucre was Tina er ook (het duitse meisje van Mendoza), erg gezellig dus! We hebben veel rondgelopen door de stad, op de Mercado central de lokale en enorm goedkope gerechten uitgeprobeerd, wally (volleybal within walls) gespeeld met mijn lerares spaans en haar familie, een duik genomen in een van de poels bij de zeven watervallen en tae bo lessen genomen in de sportschool.

In de tweede week heb ik nog meerdere pogingen gedaan om Parque Cretacico te bereiken. Dit is "the world's largest site of dinosaur tracks" en ze zijn hier erg trots op in Sucre, dus ik dacht dat moet ik bezoeken.
De eerste poging mislukte echter, aangezien er een wielrenwedstrijd bezig was en de bus niet verder kon tot een bepaald punt. Omdat ik niet wist hoe ik anders verder moest, ben ik maar in de bus blijven zitten en teruggereden naar het centrum, waar ik de finish van de wielrenwedstrijd ben gaan kijken.

Bij de tweede poging had ik de goede bus naar het verkeerde eindpunt genomen (blijkbaar reed ik bij poging 1 ook al de verkeerde kant op..), waardoor ik ineens rondliep op een militaire basis. Het was goed te merken dat dit geen plek was waar veel europese meisjes alleen rondlopen.. Na tien minuten kwam ik erachter dat ik aan de verkeerde kant van de stad zat en heb ik dezelfde bus (zelfde buschauffeur, kreeg een redelijk rare maar geamuseerde blik toegeworpen) naar het andere eindpunt genomen.
Wanneer het je lukt om dit park in één goede poging te bezoeken is het misschien wel de moeite waard, voor mij viel het echter een beetje tegen.. Misschien ook omdat ik nooit veel met dinosaurussen heb gehad ;)

Na Sucre weer de bus genomen naar La Paz, waar Mir de 21e aan zou komen!! :D

Gezien Mir iets meer discipline heeft wat betreft het bijhouden van een blog en in vier weken twee keer wat heeft geschreven (daar kan ik misschien wat van leren) kan ik voor de afgelopen vier weken jullie doorverwijzen naar miriamzijlstra.waarbenjij.nu :D

Het was erg fijn om haar weer te zien na 7 maanden!! We hebben een erg leuke 3,5 week samen gehad en ik heb er erg van genoten om samen met haar door Bolivia te kunnen reizen! Gister heb ik haar helaas alweer weggebracht naar het vliegveld en ga haar zeker missen..
Nu weer alleen op pad en vanmiddag neem ik de bus naar Arequipa in Peru om vanaf daar langzaam naar het noorden te reizen.

Dikke kus aan iedereen!

  • 16 September 2014 - 19:00

    Iboni:

    Leuke verhalen weer! En zo fijn dat je stukjes van je reis met familie kan delen :)
    Doe Peru de groeten! Hacias but no Hacias! Ciaaaoo xxxx

  • 17 September 2014 - 15:27

    Francien:

    Hoi An,

    Inderdaad een tijd geleden dat je een blog geschreven hebt maar door je ouders en door Mirjam zijn we toch op de hoogte gebleven van jouw wel en wee. Ik ben alweer benieuwd naar je volgende stappen.;-). Je verlangt totaal niet naar Nederland begrijp ik want dan was je wel al teruggeweest;). Je volgende trip is vast naar Dubai.
    Ik wacht je volgende blog weer af en geniet mee van je belevenissen.
    XXXX Francien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 14579

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 27 Oktober 2014

Spaanse les, vrijwilligerswerk en backpacken

Landen bezocht: