Sandboarden, kitesurfen, hiken en duiken in Peru - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu Sandboarden, kitesurfen, hiken en duiken in Peru - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu

Sandboarden, kitesurfen, hiken en duiken in Peru

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

12 November 2014 | Ecuador, Guayaquil

Weer tijd voor een nieuw verslag!

Na Mir weggebracht te hebben naar het vliegveld ben ik zelf nog een nachtje in La Paz gebleven om de volgende dag de bus naar Arequipa te nemen. In maart was ik hier ook al geweest, maar toen heb ik eigenlijk alleen de Colca Cañon tour gedaan en niet echt de stad zelf bekeken, dus daar was het nu tijd voor. De eerste dag heb ik hier de free city tour gedaan. Hierdoor zie je veel van de city en krijg je meestal veel leuke informatie. De gids die wij hadden vertelde alles echter op zo een saaie manier dat het erg lastig was om naar hem te blijven luisteren.. Aan het eind van de tour was dan ook drie kwart van de mensen afgehaakt. Het enige wat mij is bijgebleven (en wat hij geloof ik ook 30 keer heeft verteld) is dat veel van de stad van wit vulkaansteen is gebouwd. Dit is ook overal te zien en Arequipa is dan ook een erg mooie stad om doorheen te lopen! De volgende dag heb ik het Santa Catalina klooster bezocht. Een enorm mooi, groot klooster midden in de stad, waar de nonnen vroeger erg luxe leefde met zelfs meerdere bedienden per non.

Vanuit Arequipa ben ik met de hop-on-hop-off bus meegegaan. Deze bus rijdt van Arequipa naar Lima en stopt in Huacachina en Paracas, waar je eraf kan en de volgende bus kan nemen wanneer je wilt. Ik had vooral voor deze bus gekozen, omdat hij een stop maakt in Nasca van drie uur zodat je de Nazcalijnen kunt zien en niet meteen een hele nacht in Nazca hoeft door te brengen. Maar helaas.. tijdens onze rit richting Nazca bleek er een autorace te zijn, waardoor we ongeveer drie uur langs de kant van de weg moesten wachten totdat alle raceautos voorbij waren. Hierdoor kwamen we pas in het donker aan in Nazca, waardoor je de lijnen niet meer kon zien en zijn we meteen doorgereden naar Huacachina.

Huacachina is een heel klein plaatsje in Peru, maar bekend vanwege de oase. Het is erg populair vanwege het sandbuggyen, wat betekent dat je in een karretje door de woestijn scheurt, en het sandboarden, wat hetzelfde is als snowboarden maar dan van een zandheuvel. Heel erg leuk om te doen! Aangezien op een sandboard blijven staan niet mijn grootste talent is (het is me een keer gelukt :D), ben ik de meeste keren op mijn buik op het board gaan liggen, waardoor je enorm snel naar beneden gaat! Heel gaaf om te doen!

Na Huacachina weer met de bus mee naar Paracas. Paracas staat vooral bekend om de Islas Ballestas, waar enorm veel (en dat is nog licht uitgedrukt) vogels te zien zijn, zeeleeuwen en enkele pinguins. Daarnaast is Paracas een goede plek om te leren kitesurfen en dus besloot ik om daar wat langer te blijven en lessen te nemen. De dagen dat ik les had was er erg veel wind (af en toe iets te veel voor mij, waardoor ik misschien ook wat minder heb kunnen leren in de lessen dan normaal), maar aan het eind kon ik in ieder geval met mijn board het water uit komen. Erg leuk om te kitesurfen en ik wil het zeker blijven doen in Nederland :)

Na een weekje in Paracas te zijn geweest, weer met de hop-on bus meegegaan naar Lima. Onderweg maakte de bus nog een stop bij Hacienda San Jose, wat een van de oudste en rijkste huizen van Peru is. ONder dit huis waren tunnels aangelegd waardoor slaven 300 jaar geleden illegaal van de haven naar het huis werden gevoerd. Een erg interessante tussenstop!

In Lima aangekomen kwam de stad veel minder chaotisch op me over dan de eerste keer dat ik daar was. Eerst dacht ik dat het wel zou komen omdat ik inmiddels gewend ben aan het chaotische verkeer in Zuid-Amerika. Achteraf hoorde ik echter dat alle kleine busjes waren opgeheven (voor een bepaalde periode) en een nieuwe buslijn werd getest, waardoor het verkeer inderdaad rustiger zou moeten worden.
Aangezien ik de allereerste dag van mijn reis in Lima enorm verbrand was, heb ik toen de stad niet kunnen bezichtigen. Nu, met genoeg zonnebrand op mijn gezicht en in mijn tas, dus een nieuwe poging gedaan). Dit keer in Lima de kathedraal, de centrale markt, het klooster van San Fransisco met de catacombes, El Parque del Amor en El Circuito Magico del Agua kunnen bezoeken. Dit keer een erg geslaagd bezoekje aan Lima dus!

Vanuit Lima de bus gepakt naar Huaraz, dit stadje is de uitvalbasis om te hiken en klimmen in de Cordillera Blanca. De eerste dag naar de Pastoruri glacier, deze ligt op 5000 meter hoogte en het was dan ook redelijk vermoeiend om (ook al was het maar 40 minuten lopen), de glacier te bereiken. Uiteindelijk meer dan waard, want het was weer een enorm mooi uitzicht!
De volgende dag naar Wilcacocha Lake gegaan, wat qua uitzicht wat minder bleek te zijn, maar een goede oefening om de volgende dag naar Laguna 69 te kunnen.
De tocht naar Laguna 69 was 3 uur omhoog lopen. Een redelijk pittige trek, vooral aan het eind wanneer je op 4600 meter hoogte aan het lopen bent. Maar het was het weer zeker waard, een prachtig helderblauw meer in het midden van de bergen! Het verbaasde me zeker niet dat dit één van de populairdere trekkingen rondom Huaraz is.

Na een dagje rust in Huaraz begonnen aan de vierdaagse Santa Cruz Trek. Een erg mooie trek, maar ik denk dat ik wat uitzichten betreft inmiddels al een beetje verwend ben. Alsnog wel genoten van de tocht. Drie dagen kamperen in de bergen met een erg leuke groep en, op de tweede dag na, ook erg mooi weer.

Vanuit Huaraz een korte tussenstop gemaakt in Huanchaco, een strandplaatsje, en vervolgens doorgegaan naar Mancora, een grotere, populaire strand en surfplaats.
In Mancora ben ik voor mijn PADI open water (duikbrevet tot 18 meter diep) en uiteindelijk ook voor mijn PADI advanced (duikbrevet tot 30 meter diep) gegaan. Dit betekende 5 dagen vroeg op om te gaan duiken, wat niet erg gemakkelijk is als je in het feesthostel zit.. De eerste dag krijg je uitleg over de equipment en ga je oefenen in een zwembad. Dit zwembad was toevallig het zwembad van het hostel waar ik verbleef. Apart om in je duikerspinguinpakje tussen de zonnende en zwembadvolleybal spelende hostelgenoten rond te zwemmen. Wel heel leuk om te doen!
De volgende twee dagen hadden we duiken bij een pier waar het vol zat met enorme waterschildpadden. Naast de oefeningen die we moesten doen, hadden we ook nog tijd om hiervan te genieten. Ze kwamen echt enorm dichtbij, aan de oppevlakte zwom er zelfs nog eentje tegen me aan! Daarna voor mijn advanced gegaan, samen met een ander nederlands meisje, dus erg gezellig!! Hierbij doe je nog 5 duiken in twee dagen waaronder een navigatie duik en een diepe zee duik. Erg leuk om te doen en ik kan je nu al vertellen dat duiken erg verslavend werkt :)

Na de vijf dagen duiken heb ik eerst nog een dagje aan het zwembad in het hostel gelegen en de volgende dag een surfles genomen. Na een uurtje les leek het erg goed te gaan, ik kon omhoog komen en op de surfplank blijven staan. Echter besefte ik niet dat het omhoogkomen vooral lukte doordat de instructeur mijn board in balans hield. Hier kwam ik de volgende dag pas achter nadat ik vol goede moed, nu alleen, weer met surfboard het water in was gegaan. Er zijn blijkbaar nog wel een paar lesjes nodig voordat ik zelf een goede golf kan pakken, maar wel genoten van mijn eigen gestuntel.

Na ruim een week in Mancora, de bus gepakt naar Guayaquil in Ecuador. In Guayaquil ben ik naar Parque Bolivar gegaan, wat bekent staat om de enorme hoeveelheden iguanen die hier rondlopen. Ook in de bomen zijn er veel te vinden en er wordt gezegd dat je, vooral snachts, erg moet oppassen aangezien ze er nogal regelmatig uitvallen. Hierna nog lekker langs de rivier gelopen en een wijkje ingeweest waar alle huizen een andere kleur hebben en het vol zit met restaurantjes en barretjes, een erg gezellige wijk! Daarna terug richting hostel en redelijk op tijd naar bed, want de volgende dag vloog ik naar de Galapagos eilanden!

Inmiddels ben ik alweer terug (na twee keer mijn vlucht te hebben uitgesteld) van 2,5 week galapagos, wat geweldig was! In mijn volgende verslag zal ik hier meer over vertellen!

Dikke kus aan iedereen!

  • 13 November 2014 - 09:04

    Monica Woldinga:

    Hoe krijg je het toch steeds voor elkaar om het allemaal zo mooi te organiseren! Die Nasca-lijnen zijn heel bijzonder, maar eigenlijk alleen vanuit de lucht, dus als je dat niet van plan was heb je niet veel gemist. Wat een prachtige reis is het geworden! Veel plezier nig in de laatste weken!

  • 13 November 2014 - 14:09

    Tom En Jacq.:

    Hoi An,
    Wat laat je ons weer fantastisch mee genieten van je reis.Heel leuk om te lezen wat je allemaal beleeft en onderneemt. We zijn natuurlijk razend nieuwsgierig naar je verhalen over de Galapagos. Nog heel veel plezier. Liefs van ons.

  • 15 November 2014 - 18:13

    Miriam:

    Wauw, wat doe je toch veel leuke dingen! Ik geniet heel erg van je verhalen, kijk dan ook erg uit naar je Galapagos avontuur;) Geniet lekker en we Skypen snel. Love you!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1699
Totaal aantal bezoekers 14602

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 27 Oktober 2014

Spaanse les, vrijwilligerswerk en backpacken

Landen bezocht: