Ecuador en Colombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu Ecuador en Colombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu

Ecuador en Colombia

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

15 December 2014 | Colombia, Bogota

Na een dagje in Guayaquil te zijn geweest vloog ik dan eindelijk naar de Galapagos eilanden! Door alle goede verhalen keek ik hier al een tijdje enorm naar uit en het is geen dag tegengevallen. Uiteindelijk heb ik zelfs twee keer mijn vliegticket terug uitgesteld, waardoor ik er 2,5 week ben gebleven. Wat mij betreft had ik er nog wel langer kunnen blijven, maar na twee en een halve week had ik al een behoorlijk groot budget uitgegeven dus was het tijd om verder te gaan.

Doordat mijn heenvlucht redelijk wat vertraging had, kwam ik pas aan het eind van de middag aan in Puerto Ayora op eiland Santa Cruz. Daat heb ik de rest van de avond rondgekeken naar de verschillende mogelijkheden voor cruises en mijn eerste duik op de Galapagos geboekt bij Gordon Rock, een van de beste duiksites op de galapagos, voor de volgende dag.

Zaterdagochtend vroeg verzameld bij de duikschool en vervolgens eerst naar een plekje gegaan vlak bij Gordon Rock. Er waren een paar mensen mee die niet bij Gordon Rock gingen duiken, maar duikles kregen. Geen probleem, want terwijl zij uitleg en les kregen konden de andere duikers rond de boot gaan snorkelen, waar het vol zat met zeeleeuwen! Onwijs leuk, want de zeeleeuwen komen echt op je afzwemmen, ongeveer 15 cm voor je gezicht, op het moment dat je denkt dat je gaat botsen, duiken ze snel onder je door. Goed begin van de dag!
Vervolgens gingen we door naar Gordon Rock om te duiken en de eerste duik was meteen enorm geslaagd! Schildpadden gezien, een maanvis, een enorme mantarog, veel verschillende vissen, en blijkbaar een hamerhaai (zelf zag ik alleen maar een schaduw en had ik niet gezien dat het een hamerhaai was, dat hoorde ik later pas). De tweede duik was er een enorm sterke stroming, waardoor je meer bezig was op de goede plek te blijven dan van de omgeving te genieten, maar alsnog weer veel vissen gezien. Een geweldige eerste dag op de Galapagos eilanden! s Avonds uiteindelijk een 8daagse cruise geboekt, beginnend op maandag.

Zondag ben ik naar Turtle bay geweest. Ondanks wat de naam doet vermoeden, zijn dat geen schildpadden te bekennen.. In ieder geval niet op de dag dat ik er was. Het is wel en mooie wandeling er naar toe en op het strand zijn enorm veel marine iguanas te zien! Ook was er een verdwaalde zeeleeuw, wat pelikanen en heb ik mijn eerste bleu footed boobie hier gezien, wat een leuke vogels!

Maandag begon de cruise en werden we door onze gids opgehaald bij het vliegveld. De groep bestond uit een zwitsers meisje van mijn leeftijd en daarnaast nog een frans gezin met vrienden (in totaal met 6), waarvan er eigenlijk maar een een beetje engels kon.. Daarnaast was er op de boot nog een kapitein, een kok en een navigator. In totaal dus met zijn twaalven op een grote zeilboot.

In de 8 dagen echt enorm veel gezien! Vanaf eiland Santa Cruz naar San Christobal gegaan, waar we een red footed boobie hebben gezien, enorm veel zeeleeuwen waaronder enorm schattige babyzeeleeuwtjes, gesnorkeld met enorme zeeschildpadden en het stadje bezocht waar de zeeleeuwen in de fonteinen en op de bankjes te vinden zijn.

Van San Christobal naar het eiland Floreana gevaren. Hier hebben we eerst Post Office bay bezocht. Dit is een plek waar vroeger de piraten hun post achterlieten en als er dan iemand naar het vaste land ging kon hij de post meenemen van de adressen waarbij hij in de buurt kwam. Nu wordt dat nog steeds gedaan door de toeristen. erg leuk! De brief die ik zelf had gepost is inmiddels al aangekomen bij mijn ouders, anoniem bezorgd. Zelf heb ik ook twee kaarten meegenomen die ik zal bezorgen zodra ik weer in Nederland ben. Daarna nog gezwommen in een grot gevormd door lava en ook nog met pinguins gesnorkeld! Je kon zo dichtbij de pinguins komen dat je ze aan zou kunnen raken ( mocht natuurlijk niet) en onderwater zag je ze met elkaar spelen, wat een leuke dieren!

Van eiland Floreana weer terug naar Santa Cruz waar we het Charles Darwin Foundation hebben bezocht. De landschildpadden op de Galapagos worden door uitsterven bedreigd doordat ze vroeger werden gegeten door de mensen en de eieren worden opgegeten door roofdieren. De Charles Darwin Foundation gaat dit tegen. Ook wordt hier meer onderzoek gedaan voor conservering van de galapagos eilanden. Na dit bezoek had ik een paar uurtjes ter eigen besteding en werd de rest van de groep naar het vliegveld gebracht (ik had een combi van een vier en vijfdaagse cruise en de eerste vijf dagen waren alweer voorbij).
s Middags kwamen er weer vier franse mensen bij, veel frans weer, maar ze konden gelukkig wel engels en het waren twee erg gezellige echtparen waar ik erg mee kon lachen. s Middags naar het hoogland geweest op Santa Cruz, waar de landschildpadden in het wild leven. Heel mooi om te zien! Zelf ook nog even in een schild gekropen :)

Van Santa Cruz naar eiland Santiago gevaren. Waar naast bleu footed boobies, iguanas en zeeleeuwen een erg mooi lavalandschap te zien is met lava bruggen en grotten gevormd in de zee. Vanuit Santiago weer terug naar Santa Cruz, nu naar het zuiden om nog meer te snorkelen en de volgende dag was het alweer het einde van de cruise. De dag daarna heb ik de boot naar Isla Isabella genomen (hier was ik nog niet geweest) en hier heb ik de Tunneltour gedaan, waar je gaat snorkelen tussen tunnels en bruggen gemaakt door lava. Een enorm mooie tour en weer veel dieren gezien, haaien, schildpadden, zeeleeuwen, roggen en een zeepaardje. De volgende dag ook nog een vulkaantour gedaan door prachtige landschappen ontstaan door verschillende uitbarstingen. Na de tour weer de boot gepakt en de volgende dag door naar San Christobal.

Op San Christobal was ik al eerder geweest, maar we waren met de cruise niet gaan snorkelen/duiken bij Kicker Rock en hier wilde ik nog heel graag heen omdat de kans op hamerhaaien hier erg groot was. Uiteindelijk twee dagen achter elkaar hier gaan duiken en met succes! Na de eerste dag al een stuk of 5 hamerhaaien te hebben gezien, de tweede dag een groep van minstens dertig hamerhaaien tegengekomen, wat enorm mooi om te zien!
Daarnaast nog enorm veel haaien en roggen, twee maanvissen, schildpadden en enorm veel mooie vissen. Ook nog een groep vissen gezien die enorm samenclustert en waarbij je in het midden kunt zwemmen waardoor je omcirkeld bent door vissen en dat nog het enige is wat je ziet, heel gaaf!

De dag daarna nog een keertje bij Floreana wezen duiken om het af te leren en de volgende ochtend weer terug gevlogen naar Guayaquil. De Galapagos eilanden zijn echt prachtig! Wat een mooie twee en een halve week!

Meteen doorgegaan naar Baños, een prachtig plaatsje tussen de bergen waar enorm veel te doen is. Daar op een schommel boven het dal gehangen, gefietst langs verschillende watervallen, van een brug gespringen (een soort bungeejumpen) en canoying gedaan (abseilen van watervallen). Erg leuke dagen gehad in Baños!
Vervolgens een dagje naar Latacunga geweest om de volkaan Cotopaxi te bezichtigen, helaas was het erg bewolkt waardoor de top niet te zien was en dus de tour een klein beetje tegenviel.

Wat ik al een tijdje in gedachte had en nu eindelijk ook heb gedaan is vrijwilligerswerk in een dierenopvang en rehabilitatiecentrum. Ik ben twee weken wezen helpen in Merazonia. Hier hadden ze (op het moment dat ik er werkte) verschillende soorten aapjes, vogels, schildpadden, kinkajous en een puma en zijn ze enorm gericht op het terugzetten in de natuur, indien mogelijk. Dit betekent dat het afgesloten is voor iedereen die er niet werkt en er ook en handsoff policy is met de dieren. Ze doen hier enorm goed werk en ik ben blij dat ik hier aan bij heb kunnen dragen. Ondanks dat het werk redelijk zwaar was (gezien ik erg lang geen fysiek werk heb gedaan), was het leuk om te doen en enorm gezellig met iedereen die er werkte.

Na twee weken werken ben ik weer verder gegaan naar Latacunga, maar dit keer om Quilotoa lake te bekijken. Dit is een enorm mooi meer in de krater van een vulkaan. Van hieruit door naar Quito waar ik een stadstour heb gedaan en twee pogingen om Mitad del Mundo te bezoeken. Mitad del Mundo staat bekend om het monument midden op de evenaar en het museum ernaast met veel leuke experimentjes (bijvoorbeeld een ei op een naald balanceren). Toen ik bij de tweede poging het plaatsje zelf had bereikt bleek er helaas een festival oid te zijn waardoor zowel het monument als het museum waren afgezet, erg jammer.
Na Quito door naar Otavalo voor de grootste zaterdagmarkt van Ecuador. Hier de ochtend rondgelopen en vervolgens alweer de bus gepakt naar Colombia om daar mijn laatste weekje door te brengen.

De eerste echte stop in Colombia was Cali, wat vooral bekend staat om het salsadansen. Dit is dan ook bijna het enige wat ik daar heb gedaan, erg leuk! Beide avonden naar verschillende barren gegaan waar zowel de locals als toeristen komen om te salsadansen en de locals het erg leuk vinden om het de toeristen te leren. Voor je het weet sta je dus de hele avond (en nacht) te salsadansen! Twee erg leuke avonden gehad!

Na Cali door naar San Agustin met een tussenstop in Popayan, een erg mooi koloniaal stadje. San Agustin staat vooral bekend om zijn archeologische sites. Ook de omgeving is erg mooi, dus de eerste dag zijn we met een groepje gaan paardrijden langs verschillende archeologische sites. Omdat ik een van de weinigen was met weinig ervaring kreeg ik een personal assistent achterop, een jongetje van elf met de lengte van een zesjarige en praatjes van een vijftienjarige, een geweldig ventje.
De volgende dag nog een jeeptour gedaan langs nog meer archeologische sites en twee watervallen en ´s avonds alweer de nachtbus gepakt naar Bogota.
Gister in Bogote door het centrum gelopen en naar een grote artesian market geweest. Vandaag ga ik nog een graffiti tour doen door Bogota en dan is het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan en terug naar Nederland.

Wat heb ik een geweldige elf maanden in Zuid-Amerika gehad en het had voor mij nog wel langer mogen duren!! Wel kijk ik er enorm naar uit om jullie allemaal weer te zien!! Bedankt weer voor het lezen en tot snel!! Muchos besos!

  • 17 December 2014 - 09:44

    Miriam:

    Wooow, An!! Wat heb je toch een prachtige reis achter de rug!! Ik heb heel erg genoten van al je bijzondere verhalen. Ik ben ontzettend trots op je! Zowel dat je het gedaan hebt, maar vooral ook hoe je het gedaan hebt. Met veel daadkracht, zelfvertrouwen en lol. Ik ben ontzettend blij dat ik een deel heb mogen uitmaken van deze prachtige ervaring. Ik hoop je heeeeeel snel weer te zien. Hele dikke kus!!!

  • 17 December 2014 - 12:07

    Jacques Dooren:

    Fijn dat je weer " behouden" terugkeert na alle avonturen.
    Bedankt voor je spannende en boeiende verslaggeving naar het thuisfront/familiefront!!!
    xxxJacques

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2156
Totaal aantal bezoekers 14578

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 27 Oktober 2014

Spaanse les, vrijwilligerswerk en backpacken

Landen bezocht: