Eerste twee weken Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu Eerste twee weken Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annelies Zijlstra - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken Cusco

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

04 Februari 2014 | Peru, Cuzco

Hola chicos y chicas!

Inmiddels ben ik alweer bijna twee weken weg (wat gaat dat snel!), dus misschien wordt het tijd voor een update.
Op dinsdag 21 januari vloog ik dan eindelijk naar Lima, Peru. Miriam en mi madre brachten me weg en op het vliegveld stond ook Elena te wachten om me uit te zwaaien. De vluchten gingen heel voorspoedig en de overstap in Madrid was ook zo voorbij.
Aangekomen in Lima werd ik opgehaald door iemand van het hostel in Lima, daar aangekomen ben ik vrij snel in slaap gevallen en aan het eind van de middag heb ik nog een klein beetje van Lima kunnen verkennen. Helaas waren alle musea op dat moment al dicht.
De volgende dag ben ik naar de ruines van Pachacamac gegaan, in de buurt van Lima. Dit bleek uiteindelijk een hele onderneming te zijn. In plaats van fifty blocks verstond ik fifteen blocks, waardoor ik uiteindelijk ruim een uur naar de bushalte aan het lopen was . Vervolgens heb ik drie bussen gemist (je moet er zo snel mogelijk inspringen, want voor je het weet zijn ze alweer weg) en ben ik ook nog eens een kwartier te lang in de bus blijven zitten (de haltes worden niet heel duidelijk aangegeven). Toen ik er eindelijk was, zag het er eigenlijk ook niet heel bijzonder uit, maar na zo een heenreis kan je niet anders dan alle ins en outs bekijken. Het was een erg grote dorre vlakte, waarop verspreidt over de hele vlakte verschillende ruines lagen. Halverwege mijn rondje kwam ik er helaas achter dat de zon wel erg sterk was en ik (natuurlijk) mijn zonnebrand vergeten was. Met gevolg dat ik s avonds erg verbrand thuis kwam en de volgende dag maar binnen ben gebleven om de zon te vermijden.
De eerste drie dagen waren dus niet echt zoals ik had gehoopt, maar gelukkig heb ik nog 9 maanden om dit te compenseren.
Zaterdag vloog ik van Lima naar Cusco, waar ik opgehaald werd door Marcello (de contactpersoon van MijnBestemmingPeru in Cusco). Hij bracht me naar mijn appartement waar ik de komende acht weken zou verblijven. Het is een heel mooi groot appartement met drie slaapkamers (momenteel 1 huisgenootje), een grote woonkamer/eetkamer, een keuken, badkamer en zelfs een eigen wasmachine. Mijn huisgenootje, Erregil, komt ook uit Nederland (Amsterdam) en is erg gezellig! Door het hoogteverschil (Cusco ligt op 3400 meter) word je erg snel moe en ik ben dan ook vroeg naar bed gegaan die avond. De volgende dag kreeg ik, samen met twee andere Nederlandse meisjes, Femke en Marlou, die zaterdag aangekomen waren, een stadstour van Marcello. Hij heeft ons de school laten zien en alle leuke plekjes (restaurantjes, kroegjes, maar natuurlijk ook de culturele bezienswaardigheden) in Cusco. Cusco is een erg mooie stad, omringd door bergen, wat een erg mooi uitzicht geeft, waar je ook kijkt!
Maandag begon mijn eerste dag op de spaanse school ''Academia LatinoAmericano de Español''. Met vijf andere beginners kregen we een testje om ons niveau spaans te bepalen, vervolgens een introductie in Peruaanse gewoontes en een stadstour. Hierna zijn we met zijn zessen (alle beginners) gaan lunchen in een Peruaans restaurant, waar ik Ceviche heb gegeten (halfrauwe vis in een dressing van limoen en rode pepers). Dit blijkt een typisch Zuid-Amerikaans gerecht te zijn, maar wat mij betreft geen aanrader. Daarna ben ik samen met Femke een beetje door de stad gaan lopen en naar de Centrale Artense geweest, een markt met alleen maar sjaals, tassen, portemonneetjes, truien etc in Incastijl. Erg leuk en je wordt er erg hebberig van!
De volgende dag had ik dan mijn eerste echte spaanse les, samen met Femke en Nele (een erg gezellig Duits meisje). Onze leraar voor de eerste week (je krijgt elke week een andere) was Alberto, een beetje een nerveus mannetje die je 5 minuten lang glimlachend aan kan staren zonder iets te zeggen. Af en toe erg ongemakkelijk, maar we hebben er veel om kunnen lachen.
Die middag werd er vanuit de school yoga les gegeven waar we met een gemengd groepje aan mee hebben gedaan.
Woensdag weer begonnen met Spaanse les, de lessen duren van 8:30 uur tot 12:40, met een half uur pauze ertussen. Omdat er tijdens de lessen vooral in het Spaans gepraat wordt (de eerste paar lessen mag nog deels in het Engels omdat je het anders helemaal niet begrijpt), pik je het erg snel op. 's Middags had de school dit keer salsa lessen geregeld (de school regelt erg veel en leuke activiteiten), dus heb ik mijn heupjes die middag los gegooid.
Elke woensdagavond en zaterdagavond gaan we met iedereen van MijnBestemmingPeru (en iedereen die wilt aansluiten) uit eten en vaak daarna nog wat drinken. Het is de bedoeling dat je tijdens deze 'meeting' alle vragen die je hebt aan Marcello kunt vragen, maar eigenlijk is het vooral heel gezellig.
Donderdag weer Spaanse les en daarna samen met Erregil en Marcello in een typisch Peruaans restaurantje geluncht waar je voor 8 soles (ongeveer twee euro) soep, hoofdgerecht, dessert en een sapje krijgt. Soms kom je in je eten wel rare ingredienten tegen, zoals een kippenhart of kippenpoten in je soep.. Gewoon negeren en dooreten dan maar. Na de lunch met mam geskyped en daarna bonbons gemaakt (ook weer vanuit de school geregeld). Na de Classe de Chocolateria zijn we met een grote groep wat gaan drinken en gaan eten bij een Italiaan.
Op vrijdag de laatste les van de week en van Alberto. Daarna met Erregil gaan lunchen en boodschappen gaan doen, want
's avonds gaven we een pannenkoekenparty in ons appartement. Toen we de supermarkt wilden verlaten regende het (voor het eerst) echt heel hard! Zo hard dat de straten wel in rivieren veranderd leken. Na 10 minuten toe te hebben gekeken en te hebben gehoopt dat het minder werd, besloten we toch maar over te steken en dit had tot gevolg dat we tot boven onze enkels in vies modderig regenwater terechtkwamen.. De rest van de middag maar thuis gebleven en het feestje voorbereid, dat overigens erg geslaagd was!
Op zaterdag bijgekomen van de avond ervoor en 's avonds was de wekelijkse 'meeting'. Zondag ben ik samen met Erregil naar Mercado el Molino geweest, de zwarte markt van Cusco en 's avonds lekker thuis gebleven.
Maandag weer spaanse les, dit keer van Evelyn, die alleen maar spaans tegen ons praat en alleen in het uiterste geval een woord in het Engels zegt. 's Middags zijn we met vier meiden Pilates gaan doen, maar dit leek meer op yoga met een enkele buikspieroefening tussendoor. Vanavond ga ik met een groepje Anticuchos (hart) eten, een Peruaanse favoriet, ik ben benieuwd!

Al met al heb ik het echt enorm naar mijn zin hier in Cusco en vind ik het helemaal niet erg om hier nog 7 weken te zitten! Veel culturele uitstapjes heb ik nog niet gedaan, maar daar heb ik dan ook nog ruim de tijd voor.
Hopelijk gaat het met jullie ook allemaal goed en natuurlijk vind ik het leuk om ook iets van jullie te horen!

Hasta la vista!

  • 05 Februari 2014 - 09:11

    Tom En Jacqueline:

    Hoi An,

    Wat leuk om zo een uitgebreid verslag van je te lezen, volgens mij zit je hier helemaal op je plek!
    Het is ook wel erg leuk dat die organisatie van die leuke dingen doen, zo leer je de stad en de mensen ook een beetje kennen. En natuurlijk alweer een pannenkoeken feestje gegeven, zo kennen we je weer.
    De afgelopen 2weken waren voor jou veel dynamischer dan die bij ons hier, Het weer is nogal saai en we zijn aan het werk en in het weekend doen we gezellige dingen.Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Lieve groetjes van Tom en Jacq.


  • 05 Februari 2014 - 09:40

    Miriam:

    Woow, An! Klinkt echt heel erg leuk:D Zo te lezen heb je je draai al lekker gevonden. We skypen snel weer, geniet van al het leuks wat op je pad komt. Hele dikke kus!!

  • 05 Februari 2014 - 21:11

    Vivian:

    Hi Annelies!

    Jammer van het begin, maar he, alle begin is moeilijk ;). Fijn dat je het nu zo naar je zin hebt! En wat gaat dat snel met de Spaanse lessen, na een week al helemaal in het Spaans. Geweldig dat je straks een derde taal spreekt!
    Ik ben afgelopen maandag bij Transavia begonnen; ik moet erg wennen aan het ritme en (constant) concentreren (dan merk je wel dat je er lang uit geweest bent!), maar ik heb het erg naar mijn zin en het werk is leuk en uitdagend. Verder gisteren wezen kijken voor een tweekamerappartement in Amstelveen waar ik morgen 'ja' op ga zeggen en dan zou ik eind februari ergens de sleutel moeten krijgen.

    Ik kijk weer uit naar je volgende blog; heel veel plezier daar, geniet ervan!
    Liefs van Vivian

  • 06 Februari 2014 - 21:44

    Tim:

    Veel plezier!

  • 09 Februari 2014 - 21:11

    Oma:

    Lieve Annelies,
    Als ik dit allemaal lees,gaat mijn hart open en dicht.
    Fijn dat je zulke leuke meisjes hebt ontmoet.Geniet er maar van,want je bent 90
    Voordat je het weet en dan ben je uitgerangeerd.
    Ik had nog graag wat landen willen bezoeken,maar toen ik jong was kon dat als meisje
    niet en had je er ook geen geld voor,je vader zegt dat ik heel wat landen gezien heb.
    Daar heeft hij gelijk in maar het reizen zit in mijn bloed en als ik je verslag lees dan
    kriebelt het wel.Ik gun je nog heel veel mooie reizen in je leven.
    Ik zie alweer uit naar je volgende verslag.
    Dikke kus van Omar



  • 11 Februari 2014 - 12:14

    Jacques Dooren:

    Hallo Annelies,

    Goed te lezen dat de onderdompeling in de Spaanse taal en de daarbijbehorende cultuur in de breedste zin des woords je prima bevalt.Je zult heel veel leren in deze relatief korte periode en een hele lange periode, de rest van je leven dus, het nodige plezier daaraan beleven.
    De sociale omgeving is ook niet verkeerd begrijp ik uit je verslag en dat geeft prettige steun aan je verblijf " in den vreemde" . De culinaire curiositeiten maken het wel extra spannend en je hebt gelijk dat je alles wat je "aankunt" ook probeert! Wat een boer.....enz. geldt dus gelukkig niet voor jou. Graag lees ik je verhaaltjes weer over een poosje en ik wens je heel veel plezier en een fijne tijd.
    Kus en groetjes Jacques

  • 11 Februari 2014 - 12:14

    Jacques Dooren:

    Hallo Annelies,

    Goed te lezen dat de onderdompeling in de Spaanse taal en de daarbijbehorende cultuur in de breedste zin des woords je prima bevalt.Je zult heel veel leren in deze relatief korte periode en een hele lange periode, de rest van je leven dus, het nodige plezier daaraan beleven.
    De sociale omgeving is ook niet verkeerd begrijp ik uit je verslag en dat geeft prettige steun aan je verblijf " in den vreemde" . De culinaire curiositeiten maken het wel extra spannend en je hebt gelijk dat je alles wat je "aankunt" ook probeert! Wat een boer.....enz. geldt dus gelukkig niet voor jou. Graag lees ik je verhaaltjes weer over een poosje en ik wens je heel veel plezier en een fijne tijd.
    Kus en groetjes Jacques

  • 11 Februari 2014 - 12:14

    Jacques Dooren:

    Hallo Annelies,

    Goed te lezen dat de onderdompeling in de Spaanse taal en de daarbijbehorende cultuur in de breedste zin des woords je prima bevalt.Je zult heel veel leren in deze relatief korte periode en een hele lange periode, de rest van je leven dus, het nodige plezier daaraan beleven.
    De sociale omgeving is ook niet verkeerd begrijp ik uit je verslag en dat geeft prettige steun aan je verblijf " in den vreemde" . De culinaire curiositeiten maken het wel extra spannend en je hebt gelijk dat je alles wat je "aankunt" ook probeert! Wat een boer.....enz. geldt dus gelukkig niet voor jou. Graag lees ik je verhaaltjes weer over een poosje en ik wens je heel veel plezier en een fijne tijd.
    Kus en groetjes Jacques

  • 11 Februari 2014 - 17:26

    Francien:

    Hoi An,

    Wat een leuk verslag heb je gemaakt. Ik heb het met veel plezier gelezen.
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt en ook al wat contacten hebt opgedaan. Misschien een domme vraag maar is Erregil een meisjesnaam? Ik had er nog nooit van gehoord. Kan het ook nergens vinden op internet.
    Je verveelt je in ieder geval niet, dat is wel duidelijk. Ben benieuwd naar je volgende verslag. Geniet van alle nieuwe belevenissen en ervaringen!
    Hier gaat alles zijn gangetje. Sophie heeft afgelopen maandag een 20 weken echo gehad en alles ziet er goed uit voor zover dat na te gaan is.Daar zijn we erg blij om en dat is tot nu toe het spannendste wat we beleven;-). We gaan in de voorjaarsvakantie klussen voor de babykamer. Ook heel leuk om te doen.
    Nu An, veel plezier en een knuffel/kus van Francien

    (Ik hoorde van Jacques dat je een verslag had staan. Ik vond het vreemd dat ik geen melding had gekregen want ik had me wel aangemeld voor de mailinglist. Nou ja, misschien krijg ik wel een melding bij jouw volgende verslag.)

  • 14 Februari 2014 - 12:16

    Marijke:

    Lieve An,
    Alweer bijna 2 weken verder!!
    Hoe gaat het met je Spaans, kan je je al een beetje verstaanbaar maken?
    En weet je al wat voor vrijwilligerswerk je gaat doen?
    Genoeg dingen om over te schrijven, maar Vlgs mij heb je het veel te "druk" met leuke dingen doen.
    Ik ben erg blij dat Nico en ik je komen opzoeken om met eigen ogen Peru te kunnen zien!
    Groetjes en dikke knuffel
    Mama

  • 14 Februari 2014 - 19:20

    Elsa:

    Ola An, hè eindelijk je verhaal gelezen. Had al.e.a.van Marijk gehoord, maar heerlijk om je verslag te lezen. Ik hoor en zie je bezig. Klinkt goed zeg en wat leuk ja, met al die mensen en activiteiten daar. Heb ook eens die site van die organisatie bekeken, geweldig. Lijkt me ook helemaal fijn om zo te starten in een vreemd land. Behalve die giga regenbui, hoe is het weer/klimaat daar hoog in de bergen? En heb je buiten het leslokaal al Spaans gesproken? Lachen ook wat je zoal eet. Hier alles goed. Teun heeft toestweek goed doorstaan dus 2e rapport ietsje beter, fijn. Wij zijn nogal in de ban van de griep geweest helaas dus allebei nog herstellende. Teun kijkt uit naar Voorjaarsvakantie. Ik was laatst nog even in Haarlem en heb toen erg gezellig gegeten met je moeder. Leuk dat Marijke en Nico ook naar Peru gaan, geweldig plan! Nu, dit was 't even. Buiten regent 't en is er storm op komst. Op tv regent 't medailles voor de Nl.schaatsers bij de Olympische Winter Spelen. Geniet en veel plezier daar!
    Lieve groet van Elsa xx

  • 16 Februari 2014 - 21:40

    Sophie:

    Lieve An,

    Wat leuk om je verslag te lezen! Het klinkt allemaal reuzespannend :)
    Kijk uit naar je volgende stukje, maar je hebt zat leuke dingen te doen dus dat zal nog wel even op zich laten wachten.
    Veel plezier en geniet van alle bijzonderheden!
    Relajarse!!!! (?)

    Liefs van Sophie, Ronald en James (en .... heel flauw: ?) hahaha xxx

  • 18 Februari 2014 - 19:50

    Carine:

    Hola!
    Zo te lezen heb je het fantastisch daar, ben jaloers! Krijg zelf ook weer helemaal zin om te gaan reizen als ik dit zo lees! Wat was er mis met de ceviche? Dat heb ik op mijn reis gemist (teveel keus op de kaart elke keer en dan toch standaard voor de kreeft gaan in plaats van iets nieuws proberen), en daar had ik juist spijt van!
    Succes met je lessen, ik ben inmiddels ook weer mijn Spaans aan het opkrikken door met mijn baas Spaans te praten, dus hopelijk kunnen we als je terugkomt een gesprek voeren!!
    Heel veel liefs en geniet ervan, xxx

  • 22 Februari 2014 - 19:26

    Hannie List:

    Lieve Annelies,
    Heb ik twee dagen geleden een lange mail gestuurd en vergeten het versturen in te drukken. Nu ik baalde wel.Ik lees met veel plezier je verslag.Vandaag ben ik bij Marijke en Nico geweest en heb een fijne dag gehad,we hebben gezellig zitten knutselen.Alleen is maar alleen.Peter kwam ook nog langs.Wat zal je goed Spaans leren als je naar die kindertjes gaat,want die zijn denk ik erg nieuwsgierig om van alles over jullie te weten.Ik griezelde toen ik dat beest op je bord zag liggen.,maar jij hoort niet bij de mensen die zeggen"Wat een boer niet kent , dat vreet hij niet ..Ik ben 9 kilo afgevallen,nu dat kan ik wel missen het is alleen jammer dat het door de pijn komt,konden ze daar maar eens iets voor vinden.Nu jij weg bent en zo geniet,denk ik vaak aan mijn mooie reizen.Jammergenoeg ben ik niet in Peru geweest,dat stond wel op Joop en mijn lijstje.Alleen durf ik het niet meer aan en denk om een korte cruise te maken want aan boord ontmoet je altijd mensen en ik hoef niet zo nodig van boord af.Ik wacht met ongeduld op je volgende verslag.
    Kus van Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 14616

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 27 Oktober 2014

Spaanse les, vrijwilligerswerk en backpacken

Landen bezocht: